Artificial Intelligence (AI): Wat is het? Wat kunnen we ermee?

Artificial Intelligence (AI): Wat is het? Wat kunnen we ermee?

Artificial Intelligence (AI) oftewel in het Nederlands Kunstmatige Intelligentie. Deze uitdrukking kom je ongetwijfeld vaak tegen en ongemerkt gebruik je deze intelligentie al. Bijvoorbeeld bij het gebruik van Siri op je smartphone, de robot stofzuiger in huis en diverse zoekmachines op je computer. Maar hoe snel is  deze ontwikkeling gegaan? Wat is de toekomst van deze intelligentie ? Wat gaat het ons brengen voor- of rampspoed?

Om de toekomst te voorspellen van Kunstmatige Intelligentie en wat het ons kan brengen in de toekomst, moeten we eerst terug naar de geschiedenis.

Geschiedenis van Kunstmatige Intelligentie
De grondlegger van kunstmatige intelligentie is Alan Turing, een Britse computerwetenschapper, wiskundige, logicus en cryptoanalist. Turing werkte tijdens WOII in Bletchley Park aan het decoderen van het Duitse berichtenverkeer. Een film over zijn leven “The Imitation Game” kwam uit in 2014. Turing beschreef in 1950 hoe een computer het verschil kan duiden tussen een mens en een machine, aan de hand van een serie vragen. Deze vragen werden  verwerkt in een imitatiespel, dat sindsdien de Turing Test heet. In feite is het vinkje bij : “Ik ben geen robot” een resultaat van de Turing Test.

De Amerikaan John McCarthy, uitvinder en computer expert is de naamgever van Kunstmatige Intelligentie. Zijn inmenging zorgde voor een versnelling van de ontwikkelingen waardoor hard- en software steeds meer en ingewikkeldere taken kon uitvoeren.

Voorbeelden van Kunstmatige Intelligentie
In ons dagelijks leven gebruiken wij deze intelligentie voor diverse taken en toepassingen zonder erbij stil te staan dat eigenlijk een robot de taken uitvoert. Een aantal voorbeelden zijn:

Zelfrijdende auto’s : Kunstmatige Intelligentie leest de route, voorkomt ongelukken en vermijdt obstakels. Eigenlijk hetzelfde principe als vliegtuigen die op de automatische piloot vliegen.

Spraak en taal: Google translate is het bekendste voorbeeld van Kunstmatige Intelligentie. Ook zijn innovaties zoals Siri, Alexa en Google Assistent bekende voorbeelden die worden ingezet in klant contactcenters.

Voorspellende gave: Kunstmatige intelligentie, het verwerken van data  en tegelijkertijd leren van fouten zorgen voor een betere interpretatie van data. Door voortdurend enorme hoeveelheden gegevens in realtime te analyseren, is het mogelijk snel prioriteiten van klanten te begrijpen en behoeften te voorspellen.

Robots: Gaan robots in de toekomst de werkende mens vervangen? Bijvoorbeeld in productieprocessen of in de chirurgie? Slimme sensoren verzamelen al data waarmee processen kunnen worden verbeterd.

De voor- en nadelen van Kunstmatige Intelligentie
Kustmatige Intelligentie maakt het makkelijker om op moeilijk of gevaarlijk bereikbare plaatsen werk te verrichten. Van laboratoria tot mijnen, van diepe oceaangrotten tot andere planeten. Ook analyseert het grote hoeveelheden data nauwkeuriger en sneller waarna het met een mogelijke oplossing komt. Deze beslissing wordt niet beperkt door menselijke eigenschappen zoals angst, afleiding of emotionele reacties. Machines hebben geen pauze nodig en maken minder vaak fouten, zo hebben mensen meer tijd voor complexere taken. Tenslotte gemak dient de mens. Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat jij reizen sneller kunt boeken en de slimme thermostaat weet wanneer jij het koud hebt.

Kunstmatige Intelligentie heeft ook een keerzijde. Zo zijn er zorgen over hoe er wordt omgegaan met onze privacy en het algoritme is ontworpen door mensen waardoor het slechts zo goed is als de gegevens die worden ingevoerd (input – output). Menselijke vooroordelen spelen een rol bij de verdere ontwikkeling en training van de intelligentie. Het probleem is dat de trainingsgegevens niet neutraal zijn omdat er alleen wordt gekeken naar patronen in historische gegevens door mensen ingebracht.

Onze toekomst
Kunstmatige Intelligentie raakt steeds verder verankerd in ons dagelijks leven, zeker omdat het meer en meer op de werkvloer ingeburgerd raakt.  Echter mensen kunnen simpelweg niet vervangen worden door machines. Kunstmatige Intelligentie kan worden ingezet om onvoorspelbare en complexe fysieke taken te automatiseren en zo routinematig werk over te nemen. Maar abstracte menselijke eigenschappen zoals empathie, beoordelingsvermogen, creativiteit, inspiratie en leiderschap zullen voor veel taken nodig blijven.

Bots nemen op termijn voorspelbare taken en het beheer van big data over. Chatbots zullen antwoord geven op terugkerende, simpele vragen, zonder dat er een service medewerker aan te pas hoeft te komen. Zo heeft Hewlett Packard Enterprise de intelligentie toegepast in het nieuwe product HPE InfoSight, dat problemen binnen netwerkserver(s) en/of routers voorspelt en voorkomt. Minder uitval van cruciale infrastructuur onderdelen is het gevolg. Wat HPE Infosight voor jouw organisatie kan betekenen kun je lezen in onze gratis brochure.